top of page

Elektromobilitātes izaicinājumi Latvijā

Updated: Jun 20



Esam jau pieraduši pie domas, ka vidējā nākotnē transportlīdzeklis tiks darbināts ar elektrisko piedziņu. Uz to ir vērsta gan politika, gan arī ražotāji arvien vairāk piedāvā jaunus modeļus. Tomēr, lai notiktu masveida elektromobilitātes ienākšana Latvijā, ir jārisina būtiski izaicinājumi.


Vai mums pietiek elektroenerģija?


Būtisku šķērsli elektromobilitātes izplatībai Latvijā rada elektroenerģijas ražošanas deficīts. Lai gan salīdzinot ar kaimiņvalstīm, saražojam vairāk elektroenerģiju, un ir brīži, kad spējam saražot pat visu nepieciešamo apjomu, deficīta apstākļos elektroenerģijas cenai ir tendence pieaugt. Pieaugošais pieprasījums pēc elektroenerģijas no elektromobiļu uzlādes varētu noslogot jau tā pietiekami noslogoto infrastruktūru. Lai apmierinātu pieaugošās elektrificētas transporta sistēmas prasības, ļoti svarīgi būs risināt elektroenerģijas deficīta problēmu.


Vai varam atļauties elektromobiļus?


Zema iedzīvotāju pirktspēja ir būtisks izaicinājums plašākai elektromobiļu ieviešanai Latvijā. Elektriskie transportlīdzekļi bieži vien ir dārgāki, salīdzinot ar tradicionālajiem iekšdedzes dzinēju transportlīdzekļiem. Šī izmaksu atšķirība attur potenciālos pircējus no ieguldījumiem elektriskajos transportlīdzekļos.


Kā šo varam risināt?


Tātad, lai pārvarētu galvenos elektromobilitātes izaicinājumus, ir jāstrādā ne vien pie elektroenerģijas ģenerējošo jaudu attīstībai nepieciešamās likumdošanas, bet arī pie nodokļu izmaiņām un citiem stimuliem, lai mazinātu plaisu starp elektrisko un parasto transportlīdzekļu iegādes cenām, padarot tos pieejamākus plašākam patērētāju lokam. Tie var būt gan samazināti nodokļi, gan citi regulatīvi instrumenti, kas var kalpot straujākai elektromobilitātes attīstībai. Savukārt uzņēmumiem, kuri nākotnē plāno savu novecojušo autoparku nomainīt pret elektrisko, piesaistot ES fondu līdzfinansējumu, ir jāsagatavo konkrēti SEG emisiju ietaupījuma aprēķini.




bottom of page