A 0 min read

Pētījums: Latvijas uzņēmumu ilgtspējas atspoguļojums mājas lapās

Ilgtspējas mērķi ar nozīmi visai sabiedrībai

Uzņēmumiem ir nepieciešams ieviest ilgtspējas un klimata mērķus. To paredz Eiropas Savienības regulējumi. Arī klienti maina savas prasības attiecībā uz piegādātājiem un pievērš lielu uzmanību ilgtspējas sniegumam. Tāpat finanšu institūcijas sagaida augstāku ilgtspējas kvalitāti no saviem klientiem.

Tāpēc uzņēmumiem ir adekvāti komunicēt savu stratēģiju publiski, tai skaitā mājas lapās. It Īpaši tiem uzņēmumiem, kuri no Latvijas eksportē uz citām ES, Skandināvijas un citām valstīm, kur ilgtspējas principu ieviešana ir ar spēcīgām iestrādēm.

Cik daudz uzņēmumu mājas lapās komunicē par ilgtspēju?

2021.gada vasarā apskatījām 100 lielākos Latvijas eksportētājus 2020. gadā (avots – «Top 100: Latvijas eksportētāji spītē pandēmijai»Dace Skreija, Delfi Bizness).

Sadaļa «Ilgtspēja» bija tikai 22% pētāmo uzņēmumu mājaslapās. Taču daudzi uzņēmumi aprakstīja ar ilgtspēju saistītus tematus (piem., vides aizsardzība, darbinieku labklājība) citās sadaļās – vide, mērķi, vīzija, atbildība utt. Ilgtspējas ziņojumi tika publicēti vēl mazākam uzņēmumu skaitam.

Uzņēmumu mājas lapās parādās ilgtspējas mērķi, tomēr konkrēti skaitliski mērķi – ko un kad plānots sasniegt tika izteikti mazāk nekā 10 uzņēmumiem. Biežāk uzņēmumi izvēlas ziņot par to, ko viņi jau ir izdarījuši, mainījuši, uzlabojuši savā darbībā. Skaitliski mērķi un lielākais aprakstīto ESG tematu skaits tika pamanīts lielo ārvalstu uzņēmumu meitas uzņēmumu mājas lapās.

Tikai 7% uzņēmumu mājas lapās uzrāda skaitliskus ilgtspējas mērķus

Environmental – social – governance (ESG)

Uzņēmumi mēdz aprakstīt ESG tematus dažādās mājas lapas sadaļās. Tas ir pozitīvi, tomēr vienots priekšstats par uzņēmumu ilgtspējas stratēģiju netiek aprakstīts mājas lapās.

37% uzņēmumu mājas lapā apraksta kādu no pieciem ESG mērķiem

ESG  biežāk minētie temati:

Biežāk minēti temati ir sociāla atbildība (darbinieki, kvalitāte utt.) un atkritumu apsaimniekošana (kā arī piesārņojumi – CO2), tomēr pēc mājas lapu analīzes rodas priekšstats, ka arvien vairāk uzņēmumu sāk aizdomāties par zaļās enerģijas ieviešanu.

Nelielā pētījuma rezultāti parāda, ka uzņēmumi vēl arvien pārliecinoši nerunā par saviem ilgtspējas mērķiem, jo temats ir salīdzinoši jauns Latvijas sabiedrībai un, iespējams, trūkst zināšanu, kādi soļi būtu jāveic, lai uzņēmums varētu sevi piedēvēt ilgtspējīgam uzņēmumam ar izaugsmes plāniem nākotnē.

Internet Explorer Icon

NB! Microsoft on loobunud Internet Exploreri arendamisest ning sellele uuenduste tegemisest ja ei soovita antud internetibrauserit turvanõrkuste tõttu kasutada. Internet Explorer ei toeta enam uusi võrgustandardeid ning antud veebilahendus ei tööta siinses brauseris korrektselt.