A

Digitālais nodoklis – vai avots papildus naudai nacionālajai kultūrai un medijiem?

Latvijā situācija mediju jomā ir pilna ar riskiem, jo daudzi mediji ir ļoti novājināti. To darbības fokuss nav vērsts tikai uz satura veidošanu, bet arī uz finansējuma piesaistīšanu, lai nodrošinātu savu pastāvēšanu. Seminārā par “digitālo nodokli”, tika izkristalizēts galvenais mediju nozares attīstības jautājums – kur rast līdzekļus mediju satura veidošanai, īpaši oriģinālsatura veidošanai?

Mērķis?

Tā saucamais “digitālais nodoklis”, par ko diskutē Eiropas Savienības institūcijas un dalībvalstis, ir nepieciešams, lai nodokļa veidā kaut kādā mērā valsts budžetā iegūtu naudu, ko dalībvalstu uzņēmumi samaksā par reklāmu tādām globālajām kompānijām, kā Google un Facebook. 

“Digitālā nodokļa” ideja radās, jo šīs globālās kompānijas nemaksā nodokļus valstīs, kurās gūst ienākumus. Latvija ir viena no tām. 

Tomēr būtu nepareizi likt lielas cerības uz to, ka lielākās valstis spēs vienoties par digitāla nodokļa ieviešanu tuvākajā laikā. Vienošanās jāsasniedz gan G7 ietvaros, gan arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) ietvaros. Kā teica Gints Freimanis, Eiropas Komisijas priekšsēdētājas izpildvietnieka V.Dombrovska padomnieks, šis process ir diezgan sarežģīts un laikietilpīgs. Kaut arī vispārēja vienošanos ir gaidāma nākošā mēnesī, uz daļu no “digitāla nodokļa” finanšu nonākšanu Latvijā pagaidām cerēt vēl nevar, jo paies vēl vairāki gadi, līdz būs saskaņotas visas detaļas.

Kādas alternatīvas?

Līdz ar to, kā atzīmēja Eiropas Parlamenta deputāte Dace Melbārde, mediju nozarei paliek cita lielā cerība – ES finansējums. Eiropas mērogā beidzot tiek veidota un attīstīta mediju politika, kā arī tika nostiprināta izpratne par to, ka

mediju nozarei ir vitāli nepieciešams mērķēts atbalsts un regulējums.

ES daudzgadu budžetā beidzot tika paredzēts atbalsts tieši mediju nozarei ES līmenī, tomēr Eiropas Parlaments izvirza prasības par šī finansējuma palielināšanu. Tagad medijiem ir reāla iespēja pieteikties finansējumam no ES finanšu instrumentiem.

Latvijas mērogā medijiem ir jāapzinās, ka viņi ir maza tirgus dalībnieki un tiem būtu jāvienojas, lai spētu realizēt kopīgus mērķus. Sabiedrisko un komerciālo mediju attiecības ir jāveido uz sadarbības principa.

Vēl viens svarīgs aspekts ir mediju daudzveidība. Šajā ziņā Latvija ir atzīta par augsta riska valsti, tāpēc būtu pareizi pievērst lielāku uzmanību Mediju Atbalsta Fonda darbībai un palielināt tā rīcībā esošo finanšu apjomu. Latvijas medijiem būtu noderīgi iesaistīties Eiropas mediju forumā, lai veicinātu mediju neatkarību informatīvajā telpā.

Internet Explorer Icon

NB! Microsoft on loobunud Internet Exploreri arendamisest ning sellele uuenduste tegemisest ja ei soovita antud internetibrauserit turvanõrkuste tõttu kasutada. Internet Explorer ei toeta enam uusi võrgustandardeid ning antud veebilahendus ei tööta siinses brauseris korrektselt.